עמוד הבית > מאמרים > רשמים מהכנס העולמי לטיקים ותסמונת טורט בלונדון

רשמים מהכנס העולמי לטיקים ותסמונת טורט בלונדון

לראשונה מומחים מכל העולם שעוסקים בחקר והבנת טורט וטיקים, התאספו לחלוק דעות ולהציג את ההתקדמות בתחום. גם אני כעוסק רבות בתחום זה ברפואה הסינית, אספתי כמה נקודות הנראות לי חשובות בנושא, ובחרתי להציגן כאן עם התרשמותי האישית מהכנס.

הכנס העולמי לטיקים ותסמונת טורט שהתקיים בלונדון, אנגליה – 24/6/2015

כעשרה ימים לאחר חזרתי מסין שבה השתלמתי אצל פרופסור לי שמוכר כמומחה לטיקים ותסמונת טורט, נסעתי ללונדון להשתתף בכנס המדובר ביותר בשנה האחרונה  בתחום זה: "הקונגרס העולמי הראשון לטיקים ותסמונת טורט 2015", שהתקיים באנגליה.

לראשונה מומחים מכל העולם שעוסקים בחקר והבנת טורט וטיקים, התאספו לחלוק דעות ולהציג את ההתקדמות בתחום. גם אני כעוסק באופן נרחב בתחום זה ברפואה הסינית, אספתי כמה נקודות הנראות לי חשובות בנושא, ובחרתי להציגן כאן עם התרשמותי האישית מהכנס:

  1. בכנס הוצגו הדמיות מוח של דימות תהודה מגנטית תפקודית (FMRI). ההדמיות נלקחו מילדים עם טיקים, ילדים ללא טיקים ומבוגרים ללא טיקים. המעניין היה לראות שאזורי פעילות המוח היו דומים בילדים עם טיקים והמבוגרים ללא טיקים לעומת הילדים ללא טיקים. משתמע מכך שחלק מתהליכי החשיבה של ילדים עם טיקים דומים למבוגרים רגילים.An fMRI study of task control in children with Tourette syndrome –  ,Church J1 , Bunge S2 Petersen S3 , Schlaggar B4

  2. בכנס הוצג מחקר בינלאומי שנערך בארה"ב, יפן ואיטליה אשר בדק את תופעת החרדה ודיכאון הנלוות לטיקים וטורט. המחקר גילה שב – 66% מהמקרים לנבדקים היה חרדה וב- 44% מהמקרים לנבדקים היה דיכאון.  יש לציין כי באופן כללי בארה"ב היה מעט יותר מקרי חרדה מיפן ואיטליה. An International Perspective on Psychiatric Comorbidity in Tourette’s Disorde: 
    Prevalence and Impact of Mood and Anxiety Disorders
    Coffey B1*, Gulisano M2, Kano Y3, Budman C4, moyano m5

  3. בכנס הוצג מחקר שנעשה בקנדה ובו השפעותיו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBIT). מחקר זה  נערך על מטופלים עם טיקים וטורט. נבדקו 36 מבוגרים עם טורט, 49 מבוגרים עם טיקים וכ- 15 ילדים עם טיקים בין הגילאים 8-14. המחקר ציין שהייתה השפעה חיובית מאוד על המבוגרים אך לא ציין מספר מדוייק. בנוסף, בילדים נראה  64% ירידה בטיקים.Intervention in adults and children targeting underlying tics beliefs and processes – Leclerc J1*, O'Connor K2

  4. בכנס הוצג מחקר שבדק את השפעת הקנאביס למטופלי טורט במבוגרים. ניראה כי 19 מטופלים מבוגרים לקחו את הקנאביס בשתי דרכים:   הראשונה אוראלי – טיפות  והשנייה בשאיפה. התוצאות הראו שיפור של 63% בשאיפה ו 43% בטיפות, עם זאת, לא צויין במחקר את משך זמן ההשפעה ואת האפקט לטווח ארוך.  בנוסף, יש לציין כי הנבדקים הראו שיפור גם ב OCD ו ADHDThe Efficacy of Cannabis for Adults with Tourette Syndrome: a Retrospective StudyAbi-Jaoude E1, Chen L2, Bhikram T3*, Cheung P4, SandorP5

  5. בנוסף, בכנס השתתפו חוקרים גנטיים שדיברו על הניסיון להבין את הגנטיקה של טיקים וטורט. כל החוקרים בתחום ציינו שההבנה כיום היא, שאין גן אחראי אחד ספציפי. ככל הנראה ישנה קבוצת גנים הקשורה זה בזה ואחראית לתופעה. קבוצה זו עדיין לא נמצאה אך חוקרים אלה פועלים בנמרצות לאתר אותה. 

לסיכום אומר שכפי שנאמר לעיל, מאות חוקרים ובעלי עניין שעוסקים בתחום הטיקים וטורט, השתתפו בכנס זה. לראייתי, הכנס היה פרודוקטיבי שזה דבר חיובי המעיד על רצון להבין ולפתור את הבעיה שממנה סובלים רבים בתחום. הקושי למצוא תרופה או טיפול חד משמעי נותר בעינו, אך כמו כן, נעשתה התקדמות רבה בתחומים רבים, כגון  בתחום הפסיכולוגי, וההבנה הכללית בנושא זה התרחבה. כמו כן, גיליתי שיש הרבה חברות ,חוקרים ואנשים פרטיים העוסקים בתחום שמנסים להגיע לפיתרון. אני מאמין שכאשר יש רצון, משאבים ויכולת, הפיתרון עוד יבוא. לעניות דעתי אומר כי, קצרה היריעה מלהכיל את כל מה שהוצג בכנס. לכל המעוניין בקבלת עוד פרטים ומחקרים שהוצגו בכנס, ניתן להיכנס לאתר הבית של הקונגרס העולמי הראשון לטיקים וטורט בלונדון. 

גולן שרב-
מטפל ברפואה סינית.
טיקים ותסמונת טורט 

מרכז: רמת אביב, תל אביב.
צפון: ישוב קהילתי – לבון (ליד כרמיאל)

קבעו פגישת ייעוץ עוד היום! 
התקשרו: 054-4431054
או השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם.

טיפ טיק
תרופת הריטלין להפרעת קשב וריכוז
התרופה עלולה להגביר טיקים ולכן אינה מומלצת בתסמונת טורט / טיקים אלא בהתייעצות עם רופא מומחה.
תזונה מטוגנת/ שומנית ומתובלת יתר על המידה
אינה מומלצת במקרים של טיקים / תסמונת טורט והפרעת קשב וריכוז.
מידע נוסף בעניין טיקים/ טורט
ניתן למצוא בספר "טיקים ותסמונת טורט" – מדריך להורים ואנשי מקצוע מאת ד"ר אוטום צ'ודהורי
20150624_104757
דילוג לתוכן